IN jennylinden.blogg.se -

När tvättade du håret sist, på riktigt?

Jag vågar nästan lova att de flesta av er tvättar era hår såhär:

- Sköljer av med varmt vatten
- Tar shampoo, gärna en riklig mängd
- Sköljer av med varmt vatten
- Tar i balsam
- Sköljer av med varmt vatten
- Klar.

Jag gjorde alltid såhär förr, men vet ni vad? Man tvättar inte håret egentligen.
Det var inte förrän jag började jobba i Malmö tillsammans med Tim (frisör) som jag faktiskt lärde mig tvätta håret på rätt sätt, och nu skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till hur jag gjorde förr.

Det är såhär,
Shampoo öppnar upp hårsäcken, och balsam stänger den.
Så när vi tar i shampoo rensar vi hårstrået från fett samtidigt som vi öppnar upp hårsäcken. I hårsäcken ligger sedan ytterligare smuts, men tar vi balsam direkt så stänger vi inne all smuts igen.
 
Så hur tvättar man då håret på ett korrekt sätt?
 
- Man börjar med att skölja av sitt hår i varmt vatten,
- Därefter tar vi shampoo, och inga stora mängder! En liten klick och det ska inte löddra så mycket.
- Vi sköljer sedan av med varmt vatten igen.
- Nu tar vi shampoo igen. Lika liten klick som förra gången och nu kommer det löddra rejält.
- Vi sköljer av med varmt vatten.
- Om man vill använda inpackning är det i detta steget det görs annars tar man balsam direkt, få in balsamet i hela håret, men, inte i hårbotten.
- Avsluta det hela med att skölja håret i kallt vatten för att verkligen stänga hårsäckarna.

Håret blir rent på ett helt annat sätt efter en sån här tvätt, och så ska det tvättas alltid.
Ett hår som inte blivit ordentligt tvättat luktar, ni känner inte det själv för man känner inte sin egen doft, men andra känner den.
 
Kom ihåg:
- Använd inte inpackning mer än 1 gång i veckan
- Försök tvätta håret så sällan ni kan
- Använd alltid shampoo i 2 omgångar, slarva aldrig!
 
Lycka till! :)
 
bild från google.com
 

jen

haha så har jag alltid gjort, använt schampoo två ggr :)

2013-06-14 ♥ 20:23:02
http://jenofgefle.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0