IN jennylinden.blogg.se -

Svar på fråga och lite info

Eftersom jag har fått frågor om min utbildning, om man behöver förkunskaper osv för att gå en utbildning så tänkte jag att jag skriver ett inlägg om mina utbildningar och hur allt startade. enjoy! :)

När jag gick på gymnasiet började jag upptäcka hur kul det var dekorera naglarna. Jag köpte på mig väldigt mycket nagellack, kristaller, nailartpennor, stickers osv. Gjorde om naglarna så ofta jag kunde.
Sedan började jag googla upp olika utbildningar och bara kände att "shit detta kommer aldrig kunna bli verklighet", för det kostar ju en del.
Efter gymnasiet började jag jobba som timvikarie på olika förskolor runt om i Ystad kommun. Och man visste aldrig när och om man skulle jobba, man kunde bli uppring 6 på morgonen och då skulle du befinna dig på en förskola så snabbt du bara kunde, helst inom 30 sekunder. det var hemskt.
På somrarna spenderade jag min tid på äldreboende i Simrishamn, vilket jag verkligen trivdes med.
Efter ca 1 år som timvikarie fick jag nog, jag var så irriterad på deras sätt att kräva att man skulle kunna ta sig till en plats på mindre än en tiondelssekund, så jag bestämde mig för att nej nu räcker det!
Samma kväll skickade jag in papper till skolan jag hade bestämt mig för att gå på. Detta var i mars 2012.

Mitt val av skola blev Req Skåne i Staffanstorp, och jag är så sjukt glad att jag valde den skolan utan att egentligen veta att där är skillnad på utbildning och utbildning.
Så när ni väljer utbildning, välj en SANSA godkänd! Det bevisar bla att skolan lär ut vad som krävs och att det är en ordentlig utbildning. så tänk på det!
 
På Req Skåne har man delat upp utbildningen till nagelterapeut i två delar. Först är det en utbildning till manikyrist som är på lite mer än en månad. Först gick jag i skolan 5 dagar sedan var det plugg och hempraktik i en månad innan det var dags att göra slutprov.
Så i maj 2012 blev jag diplomerad manikyrist.

I september började jag sen på nästa utbildning, utbildningen till att äntligen kunna kalla sig diplomerad nagelterapeut.
Jag valde att gå utbildningen i Gel. Och anledningen till det var för att jag själv hade fått gelnaglar byggda mest och för att akryl luktar så jedra mycket.
Under 4 månader pågick den och det var varvat med skola, modellpass, hempraktik och teoriplugg.
Den 11 december 2012 hade jag uppfyllt en av mina drömmar, jag stod med diplomet i min hand och kunde kalla mig för diplomerad nagelterapeut. Kan beskrivas med ett enda ord; lycka!
 
Så ni som funderar på att gå en utbildning, om det verkligen är något ni vill så är det värt pengarna.
Jag vill inte tänka på hur mycket pengar jag har lagt på utbildningar, material, salongsmöbler osv. Men för mig är det värt det, jag ska kämpa som en gnu med min salong för att få det att gå runt.
 
Men som jag sa, kolla upp på sansas hemsida över godkända utbildningar och hör er omkring med folk som har gått utbildningarna, gör besök på de olika skolorna, välj det som känns bäst för dig! :)

Och på frågan om man behöver förkunskaper för att kunna gå utbildning, svar nej.
Du går ju utbildningen för att lära dig. Du får lära dig allt från grunden, om anatomi, om sjukdomar, om naglar, om produkter osv osv.

Detta blev nog en lång story, men det är min story om hur det gick till! :)

Eloise

Åh vad glad jag blev när jag såg att du svarat! Tack så jättemycket för det! :) det skulle tyvärr vara för krångligt för mig att ta mig till Skåne, jag funderar på make up institute i Stockholm, dom har en nagelterapeututbildning. Men det står inget om SANSA så nu blir jag osäker.. Kursen är 6 veckor och man blir diplomerad nagelterapeut, hur låter det i dina öron? Hehe :)

2013-07-24 ♥ 13:58:50

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0